דלקת בכלי הדם 

וסקוליטיס, דלקת בכלי הדם, הינה קבוצה נרחבת של מחלות הפוגעת בדופן כלי הדם. דלקת כלי הדם יכולה להופיע בעורקים, בורידים ובנימים. כלי דם מודלקים עלולים להיחלש, להמתח, להתרחב או להפוך לצרים יותר ואף להגיע למצב של חסימה מוחלטת.

במחלה זו המערכת החיסונית שלנו תוקפת את דופן כלי הדם ובקרום נוצרת דלקת. כאשר כלי הדם מודלק או ניזוק באופן כלשהו, הדבר גורם להיצרות או חסימה של כלי הדם עצמו ואינו מאפשר זרימת דם תקינה.

אספקת דם ירודה דרך כלי דם צרים או פגומים עלולה לגרום לנזק לרקמות ולמערכות שונות בגוף. ביטויי המחלה תלויים בסוג כלי הדם ובאיבר המעורב.

וסקוליטיס יכולה להיות ראשונית או ביטוי היחיד של המחלה, או משנית למחלה אחרת. וסקוליטיס עשויה לפגוע באיבר בודד, כגון עור או כליות, או לפגוע במספר איברים בגוף בו-זמנית.

תסמינים בלתי ספציפיים, כגון חום ממושך, ירידה במשקל הגוף, עייפות וחולשה כללית, לצד תסמינים ספציפיים כגון תסמינים לא-זיהומיים בריאות, תפרחת נקודתית  או כיבים כרוניים בעור, פגיעה במערכת העצבים ההיקפית (בגפים) או המרכזית (מוח וחוט שדרה), הפרשה מוגברת של חלבון בשתן או אי-ספיקת כליות חדה, שאין להם הסבר אחר, עלולים להצביע על קיומה של מחלת וסקוליטיס.

מחלות אלה אינן תורשתיות אלא מתפתחות משילוב של גורמים שונים, ביניהם גורמים סביבתיים, זיהומיים וגנטיים.

אבחנת דלקת בכלי הדם אינה פשוטה. סימני המחלה דומים לסימנים במחלות אחרות. בדיקות דם, בדיקות שתן, הדמיה, לעיתים ביופסיה של כלי הדם מאבחנים מצב של וסקוליטיס.

המומחיות הרפואית באבחון וטיפול בסוגי הוסקוליטיס השונים היא ריאומטולוגיה.

מידע זה אינפורמטיבי בלבד ואינו מיועד לאבחן, לטפל, לרפא או למנוע מחלה כלשהי.

מתעניינים בנושא? פנו אלינו טלפונית: 03-6882040