ארומתרפיה הינה שימוש בשמנים אתריים למטרות ריפוי. מקור המושג נקבע על-ידי רנה מוריס גאטפוסה כצירוף של המושגים: ארומה (ריח) תרפיה (טיפול, ריפוי)

שמנים אתריים
שמנים אתריים מופקים מעצים, עשבים ומחלקי הצמח השונים: מהזרעים, שורשים, עלים, הפרי או מהפרח עצמו. מאז ומעולם הבין האדם את תלותו בעולם הצמחים ולמד להשתמש ולהנות ממגוון רחב של צמחים בחיי היום-יום. הצמחים מספקים עבורנו את החמצן, מזון, ובקדמה טכנולוגית של ימים עברו, ידע האדם להפיק תועלת מהצמח לצורך ביגוד, בניין וכן למלא את ביתו בהרמוניה רוחנית. כמו-כן למד האדם להפיק שמנים מחלקי הצמח השונים למטרות בריאות ובישום.
לכל שמן אתרי מופק ישנם חומרים פעילים משלו המכתיבים את השימוש בו, וכל אחד מהשמנים בנפרד עשוי לשמש למגוון רחב של מטרות. שילוב השמנים יחדיו מהווה מערכת המשמשת הן את תעשיית המזון כחומרי טעם וריח טבעיים, הן את תעשיית הקוסמטיקה לטיפוח העור ואילו בתחום הריפוי, מהווה מערכת ריפוי יעילה לשיפור מצב בריאותנו הפיזי והנפשי כאחד.
שמנים אתריים משפיעים ביעילות רבה על תחומים רבים: על הגוף, על תחום הרגש, התחום הקוגניטיבי, תחום הרוח והן תחום החן והיופי. מכאן ששימוש בשמנים אתריים מהווה טיפול הוליסטי במלוא מובנה של המילה. כמו-כן השימוש בשמנים נוח וידידותי לכל נפש. שילוב השמנים והשימוש בהם מהווה סיוע טבעי אשר ביכולתו למנוע מחלות מחד, ולזרז את ריפויין מאידך.
אופן השימוש בשמנים אתריים מתמקד בהרחה או הדפה וקליטתם דרך מערכת הנשימה, במריחה על הגוף וספיגתם דרך העור, ולעיתים אף בבליעה. השמנים נקלטים בגוף ונפלטים ממנו מבלי להשאיר אחריהם רעלנים. הם נפלטים דרך השתן, הזיעה, חומרי פסולת והנשימה. עד למועד פליטתם (מספר שעות – תלוי בגוף ובחילוף החומרים) יספוג הגוף את מלוא תכונותיהם של השמנים.

קצת היסטוריה
שמנים אתריים שימשו למטרות ריפוי כבר לפני כ-6,000 שנים. הסינים הקדמוניים, ההודים, האינדיאנים, המצרים, העברים, היוונים והרומאים, וכן כמעט בכל תרבות ידועה וכאלה שאינן ידועות, השתמשו בשמנים לצרכי קוסמטיקה, בישום, טיפול, וכן בטקסים פולחניים. יש לציין ששימוש בשמנים הייתה נחלתם של האליטה החברתית, השמאנים, המלכים.
הסינים נחשבים לאחת התרבויות הראשונות שנעזרו בצמחים ובשמנים לרווחתם. בין היתר הם יצרו את הקטורת לשריפה על-מנת ליצור הרמוניה ואיזון.
המצרים הם אלה אשר המציאו את מכונות הזיקוק הראשונות, זיקקו שמנים לשימוש רוחני, שימושי מרפא, קוסמטיקה וריח. הגברים במצריים העתיקה נהגו להתבשם כמו הנשים. הם חבשו על ראשם תכשיט קטן דמוי חרוט אשר הפיץ ריח שמנים במהלך היום.
העברים אף הם השתמשו בשמנים למשיחת מלכים, לצרכי בישום והן לטקסים פולחניים על-ידי שימוש בקטורת, הרחה והכנת משחות.
ביוון העתיקה, ידוע כי היפוקרטס, אבי הרפואה המערבית, הנהיג את השימוש בשמנים לשם ריפוי פצעים וטיפול בנגעי עור שונים.
בהודו ובפרס העתיקות הומצאו מכונות זיקוק, לדוגמת מכונת האידוי שהמציא אבן-סינא, פילוסוף ומדען פרסי, ואילו הם והאימפריה הרומית ביססו את הידע שלהם על קדמוניהם, היוונים והמצרים. דיוסקורידס, רופא, פארמקולוג ובוטניקאי יווני כתב בספרו “THE MATERIA MEDICA” על 500 זנים של צמחים, אופן זיקוקם של חלקם ושימוש בשמנים לצרכי מרפא.
מקורות ספורים אף מצביעים על שימוש בשמנים אתריים אף בימי הביניים, בתקופת המגפה השחורה אשר הפילה חלל מיליוני בני אדם.
ובימינו, רנה-מוריס גאטפוסה, שנולד בשנת 1881 בצרפת , נחשב לאחד מאבות המייסדים של הארומתרפיה המודרנית, ומטביע שמה. אביו ייסד את מפעלי גאטפוסה ב-1880בהם הפיקו שמנים, חומרי גלם למוצרי בישום ומוצרי מרקחת . כמהנדס כימיה בהכשרתו, הוביל רנה-מוריס, הבן, את מפעלי גאטפוסה ממפעלי בישום בעיקרם, למפעלי ייצור תכשירי דרמטולוגיה וקוסמטיקה. במקביל עסק בחקר השמנים האתריים. שאיפתו היתה למצוא דרך לשלב את תחום הדרמטולוגיה עם תחום השמנים האתריים.
בתחילת הדרך ערך רנה-מוריס מחקר מקיף על שמן הלבנדר, תוך גילוי מקרי על יעילותו במריחה על כוויה שנכווה אחיו בידו. גלוי התכונות הנפלאות של השמן היוו פריצת דרך בתחום, וכל זאת ערב מלחמת העולם הראשונה. בהמשך בחן את התכונות הכימיות של השמנים האתריים וכיצד הם יכולים לשמש במצבים של כוויות, זיהומי עור, נמק ופצעים בדרגות פציעה שונות. הוא בדק את ממצאיו על חיילים שנפצעו במהלך המלחמה, ובכך, בשנת 1928 הביא בפנינו את הארומתרפיה.
למרות הגילויים, הפכה הארומתרפיה לנגישה ופופולארית רק בסוף שנות ה-70 של המאה הקודמת, ובמעבר מן המאה ה-20 למאה ה-21 ישנה התעוררות מחודשת הולכת וגוברת בשימוש בשמנים אתריים בחיי היו-יום של האדם.

תכונות השמנים האתריים
שמנים אתריים נושאים את מהות הצמח ממנו הם מופקים. טיפה אחת של שמן אתרי טומנת בחובה שלל תכונות נעלות התורמות לבריאות הגוף והנפש שלנו.
ההרכב הכימי והארומתי של השמנים מציעים לנו אין-ספור אפשרויות ויתרונות לטיפול ולריפוי.

מחקרים רבים שנערכו לאורך השנים, מגלים כי השמנים האתריים מאופיינים בהרכב כימי ייחודי אשר מקנה להם את התכונות הבאות:
השמנים הם אנטי-בקטריאליים – השמנים ממגרים זיהום מסוגים שונים לדוגמת שמן אתרי קינמון.
אנטי- פטרייתיים – השמנים מטפלים ביעילות במצבי פטרת שונים, לדוגמת שמן אתרי קופאיבה ושמן אתרי פטשולי.
אנטיספטיים – רוב רובם של השמנים האתריים ידועים ביכולתם המופלאה בחיטוי
אנטי דלקתיים וזיהומיים– שמנים המטפלים בדלקות ובכאבים הנוצרים מדלקת לדוגמת שמן אתרי אגוז מוסקט המשמש לטיפול בדלקות מפרקים ושמן אתרי תימוס אדום לטיפול בחיידק הסטרפטוקוק.
אנטי-וירליים – על-ידי יכולתם של השמנים לחדור את מעטפת התאים הויראליים ולפעול בתוך התא לדוגמת שמן אתרי מליסה המשמש לטיפול בסוגי הרפס שונים.

לכל שמן אתרי תכונות ייחודיות לו, אולם כתערובת סינרגטית, השמנים מעצימים זה את זה בפעילות הטיפולית להם נועדו.

ישנם שישה אופנים בסיסיים לשימוש

  • הדפה באוויר: שמנים אתריים נשאפים לריאות, ואילו המרכיבים הכימיקלים הטבעיים מעוררים את תגובת המוח. תגובה זו מעוררת את הגוף הן מבחינה פיזיולוגית והן מבחינה רגשית, ובכך מביאים השמנים להשפעה על הגוף, הרגשות והנפש. הם מעוררים זיכרון, מפעילים מערכות שונות ומשפיעים על בריאותנו והתנהגותנו. ההדפה מתבצעת על-ידי שימוש בהרחה ישירות מהבקבוק, על-ידי מבער, מבער חשמלי (דיפיוזר), כלי עם מים חמים (אינהלציה).
  • עיסוי: שמנים אתריים משולבים בשמן נשא, נספגים למערכת הדם ומוסעים לתאי הגוף. למולקולות השמנים ישנה יכולת לחדור את שכבות העור ולהיספג בקלות, ובכך מזרימים את איכויותיהן הטיפוליות לגוף כולו.
  • שימוש חיצוני נוסף: מריחה על אזור שורש כף היד (פולסים), כפות רגליים, רקות בשילוב שמן צמחי.
  • שמנים באמבט: הוספת מספר טיפות של שמנים אתריים לאמבט לשם הרגעת הגוף והנפש וכן להרגעת כאבים.
  • קומפרסים: לשימוש במקרי חבלות, כאבי שרירים ונגעי עור.
  • לקיחה פנימית: שימוש דרך הפה על-ידי בליעה, אך ורק בהדרכה ובליווי – 1-2 טיפות על כפית דבש או שמן זית.

הימנעות משמנים
שימוש בשמנים אתריים מחייב הדרכה וידע על-מנת למנוע תופעות לוואי שאינן רצויות. אנו נוהגים בזהירות – יתר וממליצים התייעצות עם הרופא המטפל במצבים הבאים :

  • במצבים של טיפולים כימותרפיים/ביולוגיים מסוגים שונים
  • במצבים של נטילת סטרואידים או קורטיזון ממינים שונים
  • במהלך תקופת הריון והנקה

בבואנו להשתמש ולטפל בעזרת שמנים אתריים, עלינו להעשיר את הידע שלנו, להעמיק וללמוד את תכונותיהם של השמנים האתריים ושמני הנשא השונים, להבין את השילובים השונים של השמנים ובכך לאפשר טיפול אופטימלי לעצמנו לסביבה שלנו.

המידע אינו מהווה המלצה רפואית מוסמכת ואין בו תחליף לייעוץ רפואי.
המידע הינו אינפורמטיבי ואינו מיועד לאבחן, לטפל, לרפא או למנוע מחלה כלשהי.
אין להשתמש בו לצרכי פרסום. אין לשכפל / לצלם / להקרין.

אנשים שקראו מאמר זה התעניינו ב:

סינרג’י מאסטר בלנד

שמן אתרי לבנדר