כל כך הרבה תכונות ושימושים מציע שמן אתרי טבעי המופק מקליפת הלימון
האם ידעתם שהוא מחטא ומטהר ומסוגל גם להרגיע צרבות?
רוצים לדעת השפעתו על דיכאון, על הזדקנות, על סרטן השד?
קראו את המידע ואת הטיפים הטובים של חיים.

הכי חשוב: אל תחמיצו את שמן הלימון לשיפור איכות החיים.

השימוש בשמן אתרי לימון החל לפני אלפי שנים במזרח הרחוק, והיה נפוץ בעיקר בסין. משם הגיע למזרח התיכון, כנראה כחלק מסחר התבלינים. היסטוריונים סבורים, כי הלימון הגיע לאירופה בתקופת מסעות הצלב והפך לפופולארי במיוחד החל מהמאה ה-16. לאמריקה הגיע הלימון רק ב-1493, כשקולומבוס הביא עמו את זרעי הלימון לעולם החדש.
כבר משחר ההיסטוריה השתמשו בלימון ובשמן המופק ממנו, לשם ריפוי תחלואים שונים. כמו כן היה שמן זה נפוץ בשימושו כנוגד רעלים, ולאור התכונות האנטיספטיות החזקות שלו, כנוגד חימצון, נעשה שימוש נרחב בשמן לימון לריפוי ולניקוי.
הניסוי הרפואי הראשון שתועד, נערך על ידי ג’יימס לינד ב-1747. לינד הוסיף שמן לימון לתזונתם של ימאים אשר סובלים מחוסר בוויטמין C והתוצאות החיוביות הגבירו את הפופולאריות של השמן.

מה יש בשמן אתרי לימון?
בניגוד למה שרבים סבורים, שמן אתרי הלימון אינו מופק מבשר פרי הלימון, אלא נסחט מקליפותיו. התהליך מתבצע בטמפרטורת החדר, בשונה מהתהליך המקובל של הפקת שמנים אתריים באידוי. השמן האתרי המתקבל בתום התהליך, הוא בעל גוון צהוב בהיר וריחו העדין אופייני לקליפת הלימון. שמן אתרי לימון מכיל אחוז גבוה של מונוטרפנים, שהעיקרי ביניהם הוא D-לימונן , המהווה 65% מכל החומרים הפעילים בשמן. מונוטרפן זה הופך לחומר שנקרא אלכוהול פריליל, כחלק מהתהליכים הביוכימיים בגוף – וכפי שנראה בהמשך, בין היתר, יש לו תפקיד גם בתפקוד התקין של המוח ובמניעת תהליכים סרטניים בגוף.

כשהמוח רוצה לשמוח
לשמן אתרי לימון מיוחסות תכונות כמרומם מצב רוח מזה שנים רבות, ולכן הוא אחד השמנים הקלאסיים הנמצאים בשימוש בארומתרפיה. בהרחה, השפעתו על המוח גורמת להגברת הריכוז, למצב רוח מרומם, לעליה ברמת האנרגיה, להקלה במקרים של עייפות מנטאלית, להורדה של רמת סטרס ומתח, לחידוד מחשבה ולהפחתת רגשות שליליים ולהקלת נדודי שינה. בשנים האחרונות נערכו מחקרים על דרכי הפעולה של שמן הלימון כנוגד סטרס פיזי ופסיכולוגי. במחקרים אלה נמצא, שלשמן הלימון יש תכונות אנטי דיכאוניות, הנובעות מפעולתם של הלימונן ושל האלכוהול פריליל על הסרטונין והדופמין במוח.
בנוסף, לשמן אתרי לימון יש השפעה על יכולת הריכוז. במחקר שנערך באוניברסיטה ביפן, הדיפו שמנים אתריים שונים אל חלל האוויר של משרד גדול. הסתבר שלאחר הרחה של שמן אתרי לימון, פחתו מספר טעויות ההקלדה ב-54% (התוצאה הגבוהה ביותר מבין כל המשתנים שנבדקו). כמו כן עלה, שהרחת שמן אתרי לימון על ידי תלמידים, שיפרה את תוצאות המבחנים ב-50%.

צורב לך? קח שמן אתרי לימון
אחד המאפיינים הידועים ביותר של שמן אתרי לימון, הוא יכולתו להקל על צרבות. תרופות קונבנציונליות כנגד צרבות פועלות על ידי חסימת משאבת פרוטונים, המונעת את יצירת מיצי הקיבה החומציים. מנגנון זה מקל אמנם על הצרבות, אך בו בזמן פוגע בעיכול תקין של המזון, שכן מיצי העיכול החומציים הכרחיים לשם פירוק תקין של המזון. כאשר פוגעים ביצירתם, נפגע גם תהליך העיכול, כשאחת מתופעות הלוואי היא חוסר ספיגה של חומרים חיוניים מהמזון, ביניהם סידן, ויטמין  B12 ועוד.
מחקרים קליניים הוכיחו כי D לימונן, הרכיב הדומיננטי בשמן הלימון, מונע את הצרבות. במחקר במעבדה נמצא, כי D לימונן יוצר מעטפת, המגנה על הרקמה הרירית במעי מפני החומציות של מיצי העיכול ובכך הוא מונע צרבות ומספק הגנה חשובה מפני פגיעה בדופן הקיבה והוושט. מחקרים נוספים מראים, כי D לימונן גורם לתנועה פריסטלטית תקינה, שמאפשרת מעבר של המזון מהקיבה לכיוון המעי ועיכול בצורה אפקטיבית יותר. בנוסף D לימונן מסייע בהמסת אבנים בכיס המרה, בשל יכולתו להמיס כולסטרול.

נשק קטלני נגד חיידקים ובקטריות
ידוע שלשמנים אתריים יש תכונות אנטיספטיות, כשלחלקם יש תכונות אנטי בקטריאליות חזקות ביותר. שמן הלימון הוא אחד מהם. דוקטור וולנה, אחד מאבות הארומתרפיה, טוען שהדפת שמן לימון קוטלת חיידקים שונים בזמן קצר ביותר (ביניהם: חיידק דלקת קרום המוח, דלקת ריאות וטיפוס המעיים). במחקר שבדק את התכונות האנטי בקטריאליות של שמנים אתריים שונים, נמצא שמן אתרי לימון כאחד השמנים האנטי בקטריאליים החזקים ביותר, במיוחד כנגד סטפילוקוקוס אאוריס E קולי.

אסטרטגיית מנע ולוחמה בסרטן
מניעת סרטן, עיכובו ונסיגתו, הן התכונות הראויות ביותר לציון של המונוטרפנים. הם פועלים לפני התבססות הסרטן, וכאשר הסרטן כבר נמצא, הם פועלים לנסיגה של הגידול D .לימונן ואלכוהול פריליל מונעים סרטן שד, כבד, ריאות ועור ומטפלים בגידולים של סרטן השד והלבלב . בבני אדם, אלכוהול פריליל אפקטיבי במיוחד בטיפול במקרים של סרטן הלבלב, המעי הגס והכבד ומונע היווצרות של סרטן המעי הגס, הפרוסטטה והריאות.

אם זה כל כך טוב, למה מחמיצים אותו?
מחקרים נוספים נחוצים כדי לאמוד את היקף ומידת השפעת הלימונן על הסרטן. כברבים מהנושאים העומדים על הפרק ברפואה הטבעית, אחת הבעיות העיקריות לשם ביצוע עבודות אלו, הוא הצורך במחקרים היקפיים, על מספר רב של נבדקים לאורך תקופת זמן ארוכה.
למרות התוצאות הראשוניות המלהיבות של המחקרים שכבר נערכו (רשימה ביבליוגרפית נמצאת במשרדנו למטפלים המעוניינים), קשה לקבל מימון לצורך ביצוע המשך מחקרים, עקב העלות היקרה של זמן וכסף הנחוצים ועקב הקושי להוציא פטנט על מרכיבי הריפוי הטבעיים, אשר בא לידי ביטוי בכדאיות הכלכלית להשקיע במחקר.

טיפים שכדאי לדעת על הלימון
מלא וגדוש
הלימון ניחן בשפע של תכונות המאפשרות לנו לטפל באמצעות השמן האתרי שלו במגוון רחב של מצבים הקשורים בבריאות הגוף והנפש .
תכונותיו הבולטות הן: אנטי סרטני, אנטי פטרייתי ודוחה פרזיטים, אנטי חיידקי, אנטי ויראלי, אסטרינג’נט, אנטי דלקתי, מחזק ומשפר את מערכת החיסון, משתן, משפר את מערכת העיכול, מכייח, משחרר מתחים.

מתכונות אלה נגזרים היעדים הטיפוליים העיקריים בשמן האתרי של הלימון:
מסייע בטיפול לשיער, לאקנה ולסבוריאה, למחלות זיהומיות, גאוט, ניקוי כבד וכליות, דלקות במערכת השתן, בעיות כלי דם ודליות, חרדות, נדודי שינה, תקיעות רגשית ואפתיה וכן לקויות זיכרון ודחיית תהליכי זקנה.

המחטא האולטימטיבי
התכונה המוכרת ביותר והרווחת בשימוש גם ברפואה העממית, היא יכולת החיטוי של הלימון בכלל ושל שמן אתרי לימון בפרט.
שמן אתרי זה הוא מחטא עדין ובטוח, היעיל במגוון רחב של שימושים:

  • טיהור אוויר באמצעות מבער או בהכנת תרסיס לשם התזה בחלל החדר, וכן לחיטוי בדים, בגדים, מצעים, וילונות וריפוד.
  • ניתן להשתמש בשמן אתרי לימון לשטיפת פה, 2 טיפות במעט מים.

כמו כן, השמן מסייע במצבים הבאים:

  • שיפור והתרוממות מצב הרוח, וכן חידוש מצברי האנרגיה: ניתן לשלב שמן אתרי לימון עם שמן אתרי לבנדר בשאיפה, במריחה על שורש כף היד (יש להקפיד לא להיחשף לשמש לאחר המריחה כ 6 שעות), או בהדפה במבער. התערובת מרעננת ומעלה חיוניות.
  • שיפור הזיכרון, צלילות המחשבה והריכוז: ניתן לשלב שמן אתרי לימון עם שמן אתרי רוזמרין בשאיפה או בהדפה במבער.

אזהרה – טיפול זה אינו מתאים לאנשים הרגישים ללימון

המידע אינו מהווה המלצה רפואית מוסמכת ואין בו תחליף לייעוץ רפואי.
המידע הינו אינפורמטיבי ואינו מיועד לאבחן, לטפל, לרפא או למנוע מחלה כלשהי.
אין להשתמש בו לצרכי פרסום. אין לשכפל / לצלם / להקרין.

מקורות:

Lemon as a source of functional and medicinal ingredient: A review
Tamara S. Al-Qudah, , Rafia Rehman, , Muhammad Irfan Majeed, Sadia Sadique Umber Zahra
Hamdi Mango Center for Scientific Research (HMCSR), University of Jordan, Amman, Jordan
International Journal of Chemical and Biochemical Sciences
Journal Home page: www.iscientific.org/Journal.html
© International Scientific Organization
Antimicrobial Activity of Lemon (Citrus limon) Peel Extract Against Escherichia coli
Alhoi Hendry Henderson, Edy Fachrial,  I. Nyoman Ehrich Lister
Faculty of Medicine, Universitas Prima Indonesia, Medan, North Sumatera, Indonesia
American Scientific Research Journal for Engineering, Technology, and Sciences (ASRJETS)
Vol 39 No 1 (2018)
Citrus limon (Lemon) Phenomenon—A Review of the Chemistry, Pharmacological Properties, Applications in the Modern Pharmaceutical, Food, and Cosmetics Industries, and Biotechnological Studies
Marta Klimek-Szczykutowicz, Agnieszka Szopa , Halina Ekiert
Chair and Department of Pharmaceutical Botany, Jagiellonian University, Collegium Medicum, Medyczna 9, 30-688 Kraków, Poland
January 17, 2020
Effect of flavour components in lemon essential oil on physical or psychological stress
Syuichi Fukumoto, Aya Morishita, Kohei Furutachi, Takehiko Terashima, Tsutomu Nakayama, Hidehiko Yokogoshi
Stress and Health Journal, 25 October 2007
Wiley Online Library
Inhibition of enzymes linked to type-2 diabetes and hypertension by essential oils from peels of orange and lemon
Ganiyu Oboh, Tosin A. Olasehinde  & Ayokunle O. Ademosun
Pages S586-S594 | Received 07 Dec 2016, Accepted 04 Mar 2017, Accepted author version posted online: 13 Mar 2017, Published online: 19 Jun 2017
https://www.tandfonline.com/toc/ljfp20/current
Biological Activities and Safety of Citrus spp. Essential Oils
Noura S. Dosoky1 and William N. Setzer1,2
Int J Mol Sci. 2018 Jul
https://www.mdpi.com/journal/ijms
Antifungal activity of lemon (Citrus lemon L.), mandarin (Citrus reticulata L.), grapefruit (Citrus paradisi L.) and orange (Citrus sinensis L.) essential oils
Viuda-Martos, Y. Ruiz-Navajas, J.Fernández-López, J. Pérez-Álvarez
Food Control
Volume 19, Issue 12, December 2008, Pages 1130-1138
https://www.sciencedirect.com/
Lemon essential oil ameliorates age-associated cognitive dysfunction via modulating hippocampal synaptic density and inhibiting acetylcholinesterase
Liu B1, Kou J, Li F, Huo D, Xu J, Zhou X, Meng D, Ghulam M, Artyom B, Gao X, Ma N, Han
Albany NY, 2020 May US National Library of Medicine National Institutes of Health

אנשים שקראו מאמר זה התעניינו ב:

שמן אתרי לימון